Over NHG

Wij zetten ons in om verantwoorde woonfinanciering voor meer consumenten mogelijk te maken.

In het kort

NHG (Nationale Hypotheek Garantie) zet zich in om verantwoorde woonfinanciering voor meer consumenten mogelijk te maken. Daarmee dragen we bij aan een goed functionerende woningmarkt, zodat iedereen kan wonen in de woning die past bij zijn of haar situatie.

  • Iedereen die een woning koopt onder de NHG-grens, kan een hypotheek met NHG afsluiten
  • NHG biedt woningeigenaren een vangnet in kwetsbare situaties en woningbehoud waar mogelijk
  • Lagere hypotheekrente dankzij rentekorting 
  • Borgstelling voor de duur van de looptijd van de lening, maar maximaal 30 jaar

Veelgestelde vragen

Is het mogelijk om van NHG naar NHG over te sluiten als de Marktwaarde hoger is dan de kostengrens?

Wanneer de klant al een lening met NHG heeft, dan is de marktwaarde geen belemmering voor de verstrekking. Dit is bij zowel oversluiten als verhogen van een lening met NHG van toepassing.

Indien een klant nog geen NHG heeft, maar wel naar NHG wenst over te sluiten, dan mag de marktwaarde van de woning niet hoger zijn dan de NHG-grens.

Hoe weet de adviseur of de klant al NHG heeft?

De klant kan dit zelf terugvinden in zijn hypotheekofferte of leningsovereenkomst. Soms staat dit ook in de hypotheekakte. Of dit kan bij de oorspronkelijke geldverstrekker worden opgevraagd.

Gelden er ook ruimere mogelijkheden op het inkomen bij aankoop van een energiezuinige woning?

Bij aankoop van woningen met energielabel C of beter is er extra leenruimte op het inkomen. Deze extra leenruimte is afhankelijk van het energielabel: hoe beter het energielabel, hoe hoger de extra leenruimte. Meer informatie over de ruimere mogelijkheden bij aankoop bestaande bouw vind je hier.
Meer informatie over de ruimere mogelijkheden bij aankoop nieuwbouw vind je hier. 

Zit je antwoord er niet bij?

Alle contactgegevens

Als je vragen hebt aan één van onze medewerkers, aarzel dan niet en neem contact met ons op. Daar zijn we voor. We helpen je graag.

ICT

Bij vragen over inloggen in MijnNHG of over technische problemen kun je contact opnemen met afdeling ICT.

Werkdagen 9:00 - 17:00

Operations: nieuwe NHG-aanvragen & wijzigingen lopende hypotheken

Voor nieuwe NHG aanvragen, reguliere lopende hypotheken waarop een wijziging of aanvulling moet komen en vragen over de Voorwaarden en normen.

Maandag 10:00-12:00, 13:00-17:00

Dinsdag, woensdag en vrijdag 9:00-12:00, 13:00-17:00

Donderdag 11:00-12:00, 13:00-17:00

Operations: betaalproblemen bij lopende hypotheek

Voor vragen met betrekking tot reeds lopende hypotheken waarbij de geldnemer in de financiële problemen gaat (is) (ge)komen of door een life event de lasten niet meer kan betalen.

Maandag 11:00-12:00, 13:00-17:00

Dinsdag, woensdag en vrijdag 9:00-12:00, 13:00-17:00

Donderdag 11:00-12:00, 13:00-17:00

Operations: kwijtschelding, restschuld & BKR

Voor vragen met betrekking kwijtschelding, restschuld en BKR-registraties.

Maandag 10:00-12:00, 13:00-17:00

Dinsdag, woensdag en vrijdag 9:00-12:00, 13:00-17:00

Donderdag 11:00-12:00, 13:00-17:00

Ketenpartner

Ketenpartners kunnen met vragen en suggesties terecht bij René van der Heeft.

Receptie

WTC, Stadsplateau 13, 3521 AZ, Utrecht

Werkdagen 9:00-12:00, 13:00-17:00

Pers

Ben je journalist en heb je vragen aan NHG? Voor meer informatie of interview aanvragen kun je contact opnemen met Tamara Evers

Werkdagen 09.00 - 17.00