NHG als kredietprotectie
Deze pagina
Snel naar
NHG als kredietprotectie
Het NHG-product is gewijzigd om te voldoen aan standaardvoorwaarden die worden gesteld aan een garantie om te kwalificeren als toelaatbare kredietprotectie voor banken (Capital Requirements Regulation; CRR).
Op verzoek van NHG heeft NautaDutilh in een memo bevestigd dat het gewijzigde NHG-product aan die voorwaarden voldoet. Door de wijziging wordt het NHG-product voor banken geschikt geacht als toelaatbare kredietprotectie in lijn met de bedoelde voorwaarden. Deze wijziging is op basis van het memo van NautaDutilh door De Nederlandsche Bank (DNB) aan de huidige CRR getoetst.
Lees hier het memo dat aan DNB is voorgelegd.
Wijziging NHG-product
NHG biedt geldverstrekkers de mogelijkheid om een betaling van het verwachte verlies te ontvangen indien de woning niet binnen 21 maanden na wanbetaling is verkocht en de wanbetaling nog van toepassing is. Deze mogelijkheid geldt voor nieuwe en lopende leningen met NHG. Een betaling van het verwachte verlies doet geen afbreuk aan de borgstelling van NHG, maar wordt door NHG wel verrekend met de betaling onder de borgtocht ter vergoeding van het uiteindelijk verlies na verkoop.
De mogelijkheid om een betaling van het verwachte verlies te ontvangen wordt geïntroduceerd in de Voorwaarden & Normen 2020-2, die op 31 maart 2020 gepubliceerd worden. Geldverstrekkers kunnen direct na publicatie gebruik maken van deze mogelijkheid, onder de in de Voorwaarden & Normen gestelde totaalregeling.
Meer informatie voor professionals
- Achtergrond en aanleiding Nieuwsartikel NHG als kredietprotectie 19-11-2019
- Afhandeling betaling verwachte verlies (m.b.v. inlog)
Service en Contact
Als je vragen hebt aan één van onze medewerkers, aarzel dan niet en neem contact met ons op. Daar zijn we voor. We helpen je graag.
Service Center
Voor nieuwe NHG aanvragen, reguliere lopende hypotheken waarop een wijziging of aanvulling moet komen en vragen over onze Voorwaarden en normen. Voor vragen over het inloggen in mijnnhg.nl neem je contact op met onze ICT afdeling, Service Center kan je hierbij niet helpen.
Maandag 10:00-12:00, 13:00-17:00
Dinsdag, woensdag en vrijdag 9:00-12:00, 13:00-17:00
Donderdag 11:00-12:00, 13:00-17:00
Beheer
Voor vragen met betrekking tot lopende hypotheken waarbij de geldnemer financiële problemen heeft of verwacht te krijgen, of door een life event de lasten niet meer kan betalen.
Maandag 10:00-12:00, 13:00-17:00
Dinsdag, woensdag en vrijdag 9:00-12:00, 13:00-17:00
Donderdag 11:00-12:00, 13:00.17:00
Kwijtschelding
Voor vragen met betrekking tot kwijtschelding en restschuld
Maandag 10:00-12:00, 13:00-17:00
Dinsdag, woensdag en vrijdag 9:00-12:00, 13:00-17:00
Donderdag 11:00-12:00, 13.00-17:00