Digitalisering en data

Deze pagina

Zorg voor minder financiële stress

Iedereen die een hypotheek met Nationale Hypotheek Garantie (NHG) heeft afgesloten moet bij betalingsproblemen zo snel mogelijk duidelijkheid krijgen over de mogelijke oplossingen.

Om dit te bereiken digitaliseren we met ketenpartners het hypotheekproces onder de noemer; ‘Digitalisering Klantreis in Beheer’ (DKB).

DKB helpt consumenten en ketenpartners

  1. Direct

    Dankzij de automatische data-uitwisseling kunnen we de consument veel sneller ondersteunen bij bijvoorbeeld betalingsproblemen. Consumenten krijgen hierdoor eerder uitsluitsel of het mogelijk is om in de woning te blijven wonen of dat een eventuele restschuld bij de verkoop van de woning wordt kwijtgescholden. 

  2. Snelheid

    Minder kans op fouten, en daardoor kortere doorlooptijden voor de consumenten en geldverstrekker, door relevante data uit te wisselen via een geautomatiseerd proces in plaats van handmatig werk.

  3. Overzicht

    Een andere manier van samenwerking tussen geldverstrekkers en NHG door meer te sturen op basis van de gehele portefeuille in plaats van op dossierniveau. Hierdoor krijgen geldverstrekkers inzicht in hoe zij presteren ten opzichte van de benchmark.

Alle specificaties en details in documentatie webservices DKB.

Podcast: de toekomst van data en digitalisering
In een steeds meer digitale, online en datagedreven omgeving gaat het er uiteindelijk om hoe consumenten zelf in regie komen en blijven over hun financiële situatie in relatie tot hun woning.

Hoe zorgen we als keten daarbij voor dataveiligheid, dataminimalisatie en waarborging van de privacy van consumenten?

Complete agenda digitalisering

Implementeren digitale gegevensuitwisseling ketenpartners-NHG (DKB)

Pilot Adviesbesluit (Pré Te Goeder Trouw)

Besluitvorming aanpak pilot PSD2

Optimaliseren beheertoets

Stimuleren gebruik brondata (i.p.v. documenten)

Optimaliseren verliesdeclaratieproces

Inrichten automatische data-uitwisseling bij herstructureren lening

Tips, vragen en contact

We zijn continu in gesprek met onze ketenpartners en andere marktpartijen om de zogenaamde ‘digitalisering klantreis in beheer’ (DKB) te verbeteren. Heb jij hier ideeën over? Laat ons dit dan weten!

Feedback