Stimuleren oplossingen op maat in beheer

Deze pagina

Er is vaak meer mogelijk dan je denkt

Een ingrijpende verandering, zoals een relatiebreuk of arbeidsongeschiktheid, heeft enorme impact. Vaak óók op de betaalbaarheid van de hypotheek. Met behulp van de Beheertoets kan een adviseur onderzoeken of de lening nog betaalbaar is, of betaalbaar gemaakt kan worden. Zo wordt voorkomen dat de woning verkocht moet worden; iets dat de meeste consumenten niet willen wanneer ze te maken krijgen met een life-event.  

Is de uitslag van de Beheertoets negatief? Dat betekent gelukkig niet, dat er niets anders mogelijk is. Als de adviseur van mening is dat de lening verantwoord en duurzaam voortgezet kan worden, dan kan dat ook met NHG. Als een uitzondering op de NHG regelgeving nodig is om de lening voort te zetten, kan een geldverstrekker een Uitzondering in Beheer bij ons aanvragen.  

Nog niet alle geldverstrekkers maken gebruik van deze mogelijkheid. Graag stimuleren wij de keten om, wanneer het toetsresultaat voor geldnemer(s) negatief is, maar er wel een wens is om de woning te behouden, contact op te nemen. Wij denken graag met de geldverstrekker mee over een oplossing op maat, waarmee dit mogelijk wordt gemaakt.   

Voordelen

  1. We beperken kosten en risico’s voor alle betrokkenen doordat meer leningen verantwoord en duurzaam worden voortgezet.

  2. Samen voorkomen we leed door onnodige verkopen te voorkomen

Extra aandacht voor Staat van de Woning

Heeft je klant problemen met de woning? Dan kan een Verzoek Uitzondering in Beheer (VUB) uitkomst bieden. In sommige situaties kunnen zaken als achterstallig onderhoud, structurele gebreken of noodzakelijke verduurzaming zorgen voor stress en onzekerheid.

Een bouwkundig rapport of actuele taxatie kan in dergelijke gevallen waardevolle aanvullende informatie bieden bij de beoordeling van de situatie.

Wat kun je doen als adviseur of geldverstrekker?

  • Een goed beeld van de bouwkundige staat van de woning geeft extra inzicht
  • Een duidelijke toelichting helpt om de VUB-aanvraag zorgvuldig te onderbouwen
  • In het Document Werkprocessen 2025 vind je praktische handvatten, met name in hoofdstuk 4.2

Bekijk het Document Werkprocessen 2025 (PDF) voor meer informatie.

Met deze inzichten kun je als professional beter inspelen op situaties waarin maatwerk nodig is. NHG denkt hierin graag met je mee – met oog voor zowel de financiële als de fysieke staat van de woning.

Heb je vragen over de Staat van de Woning? Neem dan gerust contact met ons op.

Inzet van een VUB

Service Center

Heb je vragen over nieuwe NHG aanvragen of over onze Voorwaarden en normen, we helpen je graag verder. Voor vragen over het inloggen in mijnnhg.nl neem je contact op met onze afdeling ICT. Service Center kan je hierbij niet helpen.

Neem contact op

Maandag 10:00-12:00, 13:00-17:00

Dinsdag, woensdag en vrijdag 9:00-12:00, 13:00-17:00

Donderdag 11:00 - 12:00, 13:00-17:00

Extra aandacht voor de Staat van de Woning bij VUB-aanvraag

Bij het Verzoek Uitzondering in Beheer (VUB) kijkt NHG niet alleen naar de financiële situatie van de consument, maar ook steeds nadrukkelijker naar de Staat van de Woning (SvdW). Lees meer.