René van der Kruk, Financial Risk Manager

Nieuws

16 juni 2021

Als Financial Risk Manager houdt René van der Kruk zich bezig met financiële risico’s. NHG wil te allen tijde voorkomen dat een klant onnodig zijn huis gedwongen moet verkopen, zelfs als het financiële risico bij NHG ligt.

Hoelang werk je al bij NHG en hoe ben je hier terecht gekomen?

Ik ben op 1 februari 2015 begonnen bij NHG. In de 10 jaar daarvoor werkte ik bij SNS Bank, SNS REAAL en GMAC Hypotheken. Allemaal op het gebied van risicomanagement en (funds transfer) pricing van bancaire producten. Ik ben dus bekend met bedrijven met solvabiliteits- en liquiditeitsproblemen.

Wat maakt het werken bij NHG interessant?

Bij NHG komen verschillende werelden samen. Je bent niet puur bij een bank bezig, of alleen met toezicht houden. Dit gaat verder. Je kijkt naar de woningmarkt, financiële wereld, de monetaire ontwikkelingen. En het overheidsbeleid, bijvoorbeeld op het gebied van nieuwbouw of met betrekking tot de stikstofcrisis. Alles komt bij ons samen. En natuurlijk de risico’s voor de consumenten.

In de kern is het een simpel product, een garantieproduct. Maar met alles wat er bij komt kijken is het toch een stuk spannender dan het lijkt.

Wat is er zo spannend?

Het product is veel omvangrijker en complexer dan veel mensen zich realiseren. Hoe bereken je de premie? Hoe gaan we om met echtscheidingen? Hoe gaan we om met mensen die met pensioen gaan of met mensen die een Tiny house willen kopen? Veel thema’s die in de Tweede Kamer en bij ministeries een rol spelen, komen bij ons ook terug. Daar moeten keuzes in gemaakt worden, door te kijken wat past bij de missie van NHG. En dat maakt het wel spannend.

Uiteindelijk spelen cijfers in de onderbouwing natuurlijk wel een rol, maar het zijn vaak andere factoren die van belang zijn.

Wat heeft NHG geleerd van het verleden?

In de kredietcrisis zagen we dat veel geldverstrekkers hun klanten een beetje aan hun lot overlieten, waardoor achterstanden bleven oplopen. Je kunt je voorstellen, als je al een jaar lang tegen betalingsachterstanden aankijkt, dat je gaat denken ‘Hoe ga ik dat in ooit terugbetalen, dat lukt gewoon niet’. Zulke gedachten hebben een negatief effect. Terwijl we juist willen, dat mensen zichzelf hervinden en weer op zoek gaan naar een goede baan. Daarom willen we zo snel mogelijk de boel stabiliseren en perspectief bieden.

Welke kernwaarde vind jij het belangrijkst: verbindend, verantwoord of vernieuwend?

Ondanks dat ‘verantwoord’ het beste past bij mijn functie als financieel risicobeheerder, noem ik hier toch vernieuwend. Digitalisering maakt het mogelijk eerder te anticiperen op mogelijke problemen. En dan kun je heel snel ingrijpen. Het ultieme doel is dat nooit meer iemand gedwongen zijn woning hoeft te verkopen. Ik denk dat dat, met de juiste methodes en een goede vroegsignalering, mogelijk is.

Waar het vroeger vooral ging over declaraties uitkeren, is de focus van NHG tegenwoordig steeds meer verschoven naar nadenken over hoe we problemen voor klanten kunnen voorkomen. Ook geldverstrekkers en gemeentes zijn daar gelukkig steeds meer mee bezig.