Nederlanders houden bij afsluiten hypotheek niet of nauwelijks rekening met scheiden

Nieuws

19 juni 2019

Adviseurs wijzen maar in een derde van de gevallen op scheiden of relatiebeëindiging

Den Haag/Utrecht, 17 juni 2019 - 80 procent van de Nederlanders houdt geen rekening met de mogelijkheid van een scheiding of relatiebeëindiging bij het afsluiten van een hypotheek. Dat blijkt uit onderzoek van MUNT Hypotheken en Nationale Hypotheek Garantie (NHG) onder ruim 1000 gescheiden Nederlanders die ten tijden van hun scheiding woonachtig waren in een koopwoning. Opvallende cijfers want op dit moment strandt 1 op de 3 huwelijken.

 

“De kans dat op korte termijn een scheiding plaatsvindt, is groter dan dat op korte termijn een van de partners overlijdt”, vertelt Ellen Hensbergen, directeur van MUNT Hypotheken. “Consumenten lijken daar echter niet op voorbereid. Slechts 1 op de 5 mensen houdt bij het afsluiten van een hypotheek rekening met een scheiding, terwijl meer dan de helft overlijden laat meewegen. Dat vind ik vrij schokkend.” Carla Muters, bestuurder NHG: “Wij zien dat ongeveer zestig procent van de mensen die een beroep doen op NHG in de financiële problemen zijn gekomen vanwege een scheiding. Overlijden speelt in minder dan zeven procent van de gevallen een rol.”


Meer aandacht voor life events

Zowel NHG als MUNT Hypotheken wil meer aandacht rondom hypotheken en ‘life events’ als scheiden, ontslag en overlijden. “Maar ook als de hypotheek is afgesloten ligt er een belangrijke rol voor hypotheekaanbieders en adviseurs”, aldus Muters. “Niemand kan immers in de toekomst krijgen en vervelende gebeurtenissen zoals een scheiding, onvrijwillige werkloosheid of het overlijden van een partner voorspellen. Als zoiets gebeurt, dan is het fijn om goed geadviseerd te worden en een vangnet te hebben.” Hensbergen sluit zich bij dat standpunt aan. “Zeker geldverstrekkers en adviseurs zouden bij mogelijke betalingsproblemen al vroeg in het proces een rol moeten spelen. Daarin nemen we dan ook steeds meer onze verantwoordelijkheid. Woningbehoud staat daarbij voorop.”

Rol adviseurs

Uit het onderzoek van MUNT Hypotheken en NHG komt verder naar voren dat veel van de respondenten na een scheiding  hulp inschakelden. Bijna de helft van de Nederlanders laat weten een hypotheekadviseur of mediator in de hand te hebben genomen. Bijzonder is dat dertig procent van hen echter aangeeft nooit op voorhand, dus voor de scheiding, door hun adviseur te zijn gewezen op het scenario ‘scheiden’. Een even grote groep (31 procent) zegt met de kennis van nu een scheiding anders aan te pakken. Hensbergen: “Minder dan de helft van de respondenten zegt opnieuw een adviseur in de arm te nemen als het op een scheiding aan komt. Terwijl adviseurs in dit traject juist een bijzonder waardevolle bijdrage kunnen leveren. Dat betekent dat daar nog werk aan de winkel is.”


Verschil tussen mannen en vrouwen

Vrouwen blijken na scheiding vaker dan mannen op zoek te moeten naar een nieuw huis. Mannen kopen namelijk aanzienlijk vaker hun ex-partner uit dan vrouwen (resp. 49 en 24 procent). Ook maken mannen vaker (46 procent) winst met de verkoop van het huis dan vrouwen (38 procent). Bij vrouwen zijn tijdens het scheidingsproces de zorgen over een woning dan ook groter dan bij mannen: onderdak vinden is voor 39 procent van de vrouwen het eerste waar ze zich mee bezig houden. Bij mannen is dat 23 procent. Ook zegt 23% van de mannen als eerste een mediator in te schakelen, slechts 18% van de vrouwen kiest hiervoor.

 

Over MUNT Hypotheken

MUNT Hypotheken is een onafhankelijke Nederlandse hypotheekaanbieder. De geldverstrekker verzorgt hypotheken met geld van oerdegelijke pensioenfondsen en institutionele beleggers. Met goede voorwaarden, aantrekkelijke rentes en een duidelijk, snel proces is het de snelst groeiende, onafhankelijke hypotheekaanbieder van Nederland.

 

Over NHG

NHG (Nationale Hypotheek Garantie) zet zich samen met de markt elke dag in om bij te dragen aan verantwoorde woonfinanciering voor consumenten. Dit doen we door meer mensen toegang te bieden tot de woningmarkt, processen te verbeteren en consumenten te helpen duurzaam en betaalbaar te (blijven) wonen. Daarmee dragen we bij aan een goed functionerende woningmarkt, zodat iedereen kan wonen in de woning die past bij zijn of haar situatie. NHG is een organisatie met maatschappelijk gedreven professionals die een positieve impact op de woningmarkt willen maken. Iedereen die een woning koopt onder de NHG-kostengrens, kan een hypotheek met NHG afsluiten. NHG biedt consumenten een vangnet in slechte tijden en deze zekerheid levert hen tevens een lagere hypotheekrente op. Sinds de oprichting zijn ruim 2 miljoen huishoudens aan een passende hypotheek geholpen en is er ruim een miljard euro aan verliezen opgevangen.