Zo help je je klant de woonlasten betaalbaar te houden

Nieuws

16 juni 2022

Het CBS heeft berekend dat een gemiddeld huishouden 86% procent meer kwijt is aan energiekosten, dan een jaar geleden. En de energieprijzen gaan per 1 juli opnieuw stijgen, werd recentelijk aangekondigd. De verwachting is dat we langere tijd vastzitten aan de hoge energieprijzen.

Grotere kans op betaalproblemen

De gevolgen zijn niet voor iedereen direct merkbaar. Een consument met een vast contract voor leveringstarieven, heeft nu nog geen last van de stijging. Toch zullen de meeste huishoudens dit jaar de gevolgen al merken. Een steeds grotere groep woningeigenaren kan hierdoor in de betalingsproblemen komen.

Hiermee komen de stijgende energieprijzen in het rijtje oorzaken van betaalproblemen, naast arbeidsongeschiktheid, baanverlies, scheiding of overlijden van de partner. Voor deze ingrijpende gebeurtenissen die invloed hebben op inkomensverlies, biedt NHG een vangnet. Voor de stijgende energieprijzen bestaat dat niet.

Hoe kun je je klant dan toch helpen om de woonlasten betaalbaar te houden?

Woningisolatie

Heb jij inzicht in het energielabel van je klant? De meeste impact kun je maken door klanten met een slecht energielabel te bewegen om hun huis te isoleren. Als je het label niet weet, vraag de klant hier dan naar. Woningisolatie is de belangrijkste eerste stap om energieverbruik drastisch te verminderen. En dat heeft veel invloed op de hoogte van de energierekening.

Zonnepanelen

Daarnaast zijn zonnepanelen een manier om flink te besparen op energiekosten. Goed nieuws: het kabinet maakt het mogelijk om langer tegen markttarieven terug te leveren aan het net.

Voorzie je betaalproblemen?

Uiteraard zijn maatregelen om het energieverbruik te verminderen alleen mogelijk als je klant daar financieel ruimte voor heeft. De overheid biedt subsidie, maar gaat er vanuit dat huishoudens zelf de investering doen. Vergoeding vindt achteraf plaats. Heeft of verwacht je klant betaalproblemen? Dan kunnen ze met hun zorgen terecht voor hulp op Geldfit. Op deze website kunnen zij ook terecht voor de energietoeslag van 800 euro die de overheid onder voorwaarden beschikbaar stelt.
Uiteraard is het belangrijk om betaalproblemen ook te bespreken met de geldverstrekker, zodat er samen gewerkt kan worden aan een oplossing om de hypotheeklasten betaalbaar te maken.

Veelgestelde vragen

Wat zijn erkende energiebesparende maatregelen?

Hieronder volgen de erkende energiebesparende maatregelen. Deze maatregelen mogen worden meegenomen in het Energiebespaarbudget en zijn van toepassing op de Stimuleringslening kleine VvE met NHG:

  • gevelisolatie, dakisolatie, leidingisolatie of vloerisolatie
  • hoog rendement beglazing (ten minste HR++)
  • energiezuinige deuren, kozijnen en daarmee gelijk te stellen constructieonderdelen in combinatie met hoog rendement beglazing (tenminste HR++)
  • energiezuinig ventilatiesysteem in combinatie met andere energiebesparende maatregelen
  • warmtepompen
  • douche-warmteterugwinningssysteem
  • zonnecellen
  • een combinatie van de hierboven genoemde maatregelen

 

Wat is het Energiebespaarbudget?

Wanneer je klant energiebesparende maatregelen wil treffen, maar nog niet precies weet welke, kun je voor je klant het Energiebespaarbudget aanvragen.
 
Het Energiebespaarbudget is een bouwdepot van maximaal 106% van de woningwaarde. Het grote voordeel? Er is geen specificatie van kosten of maatregelen vooraf nodig. Door gebruik te maken van het Energiebespaarbudget stelt hij de financiering van erkende energiebesparende maatregelen van zijn huis veilig. Maar hoeft hij niet meteen al te beslissen wat hij wil (laten) doen. Hierdoor kan je klant eerst zijn hypotheek regelen en daarna nadenken over welke maatregelen voor zijn huis het meest zinvol zijn. Ook heeft je klant dan voldoende tijd voor een advies op maat van een energieadviseur.
 
Klik hier voor meer informatie.

Waar kan mijn klant terecht voor een betrouwbaar energieadvies?

Op het gebied van energiebesparende maatregelen zijn heel veel verschillende oplossingen, aanbieders en subsidies. De ervaring van jouw klanten hiermee is meestal heel beperkt. Het is dus niet gek dat veel klanten opzien tegen de realisatie van de woningverduurzaming. Om deze klanten te ontzorgen, kun je als hypotheekadviseur waarde toevoegen door je klant te koppelen aan een erkend energieadviseur via Milieu Centraal of via Maatwerkadvies voor woningen.

Zit je antwoord er niet bij?