Samen beheeroplossingen (door)ontwikkelen

Deze pagina

Leren hoe we kwetsbare consumenten nog beter kunnen helpen

We vinden het belangrijk dat huiseigenaren met (verwachte) problematische hypotheken passende oplossingen aangeboden krijgen door hun geldverstrekker om hun situatie te verbeteren. We verkennen daarom dit jaar met een aantal geldverstrekkers wat de effectiviteit is van een bredere inzet van oplossingen op maat. Dat betekent dat in een beheersituatie een breed palet aan passende maatregelen ingezet wordt, passend bij de situatie van de consument.

Het maakt daarbij niet uit of er onderwaarde of overwaarde is op de woning. Woningbehoud, als dat gewenst is, is namelijk niet alleen van belang bij een dreigende restschuld; ook bij overwaarde is verkoop lang niet altijd de meest passende en duurzame oplossing. Bijvoorbeeld omdat er geen passende betaalbare alternatieve woning voor consumenten is.

Door op deze manier intensief samen te werken leren we welke maatregelen effectief en efficiënt zijn. Waar nodig en mogelijk kunnen we deze in onze regelgeving standaardiseren.  

Voordelen

  1. Door in samenwerking met geldverstrekkers diverse benaderingen te testen ervaren we wat het beste werkt.

  2. Goed werkende praktijken in beheer kunnen met de markt gedeeld en mogelijk ook gestandaardiseerd worden.

  3. We leren hoe we de samenwerking tussen geldverstrekker en NHG kunnen verbeteren, ten gunste van de keten en consument.

Geef je mening

Heb je suggesties voor het vergroten van de waarde van NHG voor consumenten in beheer? We horen graag van je!

Feedback