Senioren Verhuisregeling

Deze pagina

In het kort

Senioren die willen verhuizen kunnen tegen onnodige drempels aanlopen. Met de Senioren Verhuisregeling maakt NHG een verantwoorde hypotheek mogelijk. 

  • Voor mensen die een andere woning willen kopen.
  • De nieuwe woning heeft dezelfde of lagere woonlasten. 
  • Nu of binnen 10 jaar de AOW-leeftijd bereiken. 

Zo werkt de Senioren Verhuisregeling

Ontvang je nu of binnen 10 jaar AOW? Dan wordt er bij je hypotheekaanvraag rekening gehouden met dit (lagere) inkomen. Deze situatie kan ervoor zorgen dat je minder kunt lenen en hierdoor niet kunt verhuizen naar een andere koopwoning. 

NHG heeft hiervoor de Senioren Verhuisregeling ontwikkeld. Bij de Verhuisregeling wordt je hypotheekaanvraag op een andere manier getoetst, waardoor het in veel gevallen wel mogelijk is om een financiering te krijgen. 

  1. Bij een standaard toets wordt er vanuit gegaan dat je rente en aflossing betaalt. Heb je een (gedeeltelijke) aflosvrije hypotheek, dan zijn je lasten lager omdat je niet of minder aflost. Bij de Verhuisregeling kijken we daarom naar je werkelijke hypotheeklasten.

  2. Om gebruik te maken van de Verhuisregeling, moet je al in bezit zijn van een koopwoning en verhuizen naar een andere koopwoning. Je nieuwe woning heeft dezelfde of lagere maandlasten.  

  3. De rente van je hypotheekcontract moet je minimaal voor 20 jaar vastzetten. In een aantal situaties mag je hiervan afwijken, vraag bij je adviseur na welke mogelijkheden er zijn. 

In de standaard toets wordt er vanuit gegaan dat je voor je hypotheek altijd rente en aflossing betaalt, ook als je niet aflost. Bij de werkelijke lastentoets kijken we alleen naar je werkelijke hypotheeklasten. 

Verduurzamen en NHG

NHG zet zich, vanuit haar missie, in voor het versnellen van de verduurzaming van woningen. Daarvoor werken we samen met de markt aan oplossingen om verduurzaming makkelijker te maken voor eigenaren.

Voor de adviseur

De Verhuisregeling is de oplossing voor senioren die willen verhuizen, maar niet door de annuïtaire toets komen. Bij de Verhuisregeling mag je namelijk toetsen op basis van de werkelijke lasten. De regeling heeft een aantal voorwaarden. 

  1. Je klant heeft op dit moment al een koopwoning en verhuist naar een andere koopwoning. De nieuwe woning heeft dezelfde of lagere maandlasten. 

  2. De rentevaste periode is minimaal 20 jaar. In een aantal situaties mag je hiervan afwijken, kijk hiervoor in de Voorwaarden en normen

  3. Wil je klant de nieuwe woning verduurzamen? Check de mogelijkheden om verduurzaming mee te financieren met het Energiebespaarbudget

Lees in de Voorwaarden en normen aan welke criteria er moet worden voldaan. 

Meestgestelde vragen

Waarom komen klanten die huren en willen kopen niet in aanmerking voor de senioren verhuisregeling?

Huurlasten zijn niet een-op-een te vergelijken met hypotheeklasten of de lasten van een eigen woning (denk bijvoorbeeld aan onderhoud). Ook is er bij huren geen sprake van een mogelijke restschuld, dat kan bij kopen wel het geval zijn. De financiële situatie van een huurder is dus fundamenteel anders dan die van iemand die al een koopwoning heeft.

Moet je bij de werkelijke lastentoets van de senioren verhuisregeling rekening houden met de premie Overlijdensrisicoverzekering en inleg opbouwproduct?

Je hoeft geen rekening te houden met de premie voor de ORV (deze is niet verplicht), maar wel met de inleg voor een opbouwproduct.

Waarom rekenen we niet met het te bereiken pensioen in de senioren verhuisregeling?

We gaan uit van het inkomen na pensionering dat zeker is. Het te bereiken pensioen houdt rekening met opbouw in de periode tussen het bindend aanbod en datum AOW. Deze toekomstige opbouw van het pensioen is niet gegarandeerd (bijvoorbeeld door werkloosheid of arbeidsongeschiktheid). De opbouw van de AOW gaat echter wel door en is niet afhankelijk van het wel of niet werkzaam zijn. Daarom mag er wel worden gerekend met de volledige te bereiken AOW.

Zit je antwoord er niet bij?

Service Center

Heb je vragen over nieuwe NHG aanvragen of over onze Voorwaarden en normen, we helpen je graag verder. Voor vragen over het inloggen in mijnnhg.nl neem je contact op met onze afdeling ICT. Service Center kan je hierbij niet helpen.

Neem contact op

Werkdagen 9:00-12:00, 13:00-17:00

Donderdag 11.00 - 12.00, 13:00-17:00