In welke situaties kan een VUB worden ingediend?

Nieuws

25 maart 2022

Een Verzoek Uitzondering in Beheer kan uitkomst bieden als een oplossing op maat nodig is bij hypotheekproblemen. In dit artikel zetten we op een rij hoe dit werkt.

Het komt steeds vaker dat consumenten door een onverwacht life-event, zoals een scheiding of baanverlies, betalingsproblemen bij hun hypotheek ondervinden. Spaargeld of hulp van familieleden is soms een (tijdelijke) oplossing. Maar lang niet altijd, en zelden voor lang.

Het is daarom belangrijk dat de getroffen consument inzichtelijk krijgt, wat de toetslast en de toegestane maandlast wordt. Oftewel, wat de hypotheeklasten per maand gaan worden nadat de hypotheek zo goedkoop mogelijk wordt gemaakt, en welk bedrag van het inkomen voor hypotheeklasten mag worden aangewend. Hier kan de NHG Beheertoets voor gebruikt worden.

Ook helpt een goed ingevuld NIBUD begrotingsformulier om inzicht te krijgen. In sommige gevallen sluiten de twee beoordelingsmethodes niet op elkaar aan. Als de geldnemer direct hulp nodig heeft, terwijl de reguliere voorwaarden en normen van NHG geen uitkomst bieden, kijken we verder. Met een goed onderbouwde motivatie van de adviseur kan een VUB aan de geldverstrekker worden voorgesteld.

Hoe werkt het?
Allereerst moet inzichtelijk gemaakt worden wat de reden is van het verzoek; de urgentie moet worden aangetoond. Vervolgens geef je aan welke oplossing je verzoekt. Daarbij moet worden onderbouwd waarom dit voor de geldnemer de juiste keuze is. Wil je hierover met ons sparren? Neem gerust contact met ons op, NHG denkt graag mee.

Het verzoek wordt vervolgens ingediend bij de geldverstrekker. Zo is ook de geldverstrekker op de hoogte voor welk dossier en omwille van welk life event een uitzondering wordt gevraagd. Als de geldverstrekker achter de oplossing staat, voegt ook deze een motivatie toe aan het VUB.

De geldverstrekker dient het verzoek in bij NHG.

Reactie van NHG
Binnen 5 werkdagen volgt een reactie van NHG. Zo zorgen wij er met elkaar voor dat de geldnemer spoedig weet of woningbehoud tot de mogelijkheden behoort.

Wil je meer weten, of heb je een vraag? Bel Team Operations op 030 - 55 00 520.