Werkgevers gebruiken nog niet altijd de werkgeversverklaring

Nieuws

13 januari 2021

Vanaf 1 januari is nieuwe versie van de werkgeversverklaring verplicht voor hypotheekaanvragen met NHG. Er zijn werkgevers die hier nog niet van op de hoogte zijn. Het insturen van een verouderd model zorgt bij alle betrokkenen voor onnodig werk en dat is zonde. NHG wijst werkgevers daarom via verschillende online kanalen op het belang van het gebruik van de juiste versie.

Waarom een nieuwe werkgeversverklaring?
Het zijn onzekere economische tijden. Met de aanpassingen in de werkgeversverklaring krijgen
geldverstrekker sneller een scherp beeld van de klantsituatie. Daarmee kunnen zij consumenten sneller duidelijkheid en zekerheid geven over een hypotheekaanvraag. Om een soepele invoering mogelijk te maken heeft NHG gedurende 3 maanden zowel de oude als de nieuwe versie van de werkgeversverklaring geaccepteerd. Vanaf 1 januari is de nieuwe versie verplicht.

Deze nieuwe werkgeversverklaring is opgenomen in de meest voorkomende HR systemen. Toch komt het voor dat HR medewerkers een verklaring op hun computer hebben opgeslagen en daardoor niet de laatste versie gebruiken. Naast de inzet van NHG om ook HR afdelingen op de hoogte te stellen, moedigen we hypotheekadviseurs graag aan om extra alert te zijn in de communicatie naar de klant met betrekking tot de werkgeversverklaring. Attendeer de klant er op dat deze expliciet vraagt om een werkgeversverklaring versie 2021-1.